شرکت دانش بنیان چیست ؟

شرکت دانش بنیان چیست ؟

شرکت دانش بنیان: حدود چندین سال است که عبارت دانش بنیان بر سر زبان ها افتاده و همانطور که از اسم آن مشخص به شرکت هایی گفته می شود که اصل و شالوده آن دانش و فناوری می باشد. این دسته از شرکت ها انواع مختلفی دارند که ثبت آنها با توجه به این انواع انجام می شود و با توجه بو نوع آن از مزایای خوبی نظیر معفیت گمرکی و مالیاتی و حتی تحت شرایط خاص از معافیت خدمت سربازی نیز بهره مند می شوند.

ما در این مقاله سعی می کنیم تا به شما  بگوییم کهاین نوع شرکت چیست و چه خصوصیاتی دارد. ابتدا باید بدانید که قانون حمایت از شرکت دانش‌ بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره در تاریخ پنج آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ سی ام آبان ۱۳۸۹ جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.

شرکت دانش بنیان چه معیار هایی دارند

به سختی قابل کپی  این دست از شرکت ها باید سطح فناوری بالایی داشته باشند. یعنی دانش فنی طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی به سختی قابل کپی برداری باشد، نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط گروه فنی خبره برای کسب آن باشد و منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده ای در محصول، شده باشد. همچنین محصول مورد نظر باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با قابلیت بررسی فنی ساخته ‌شده باشند. این دسته از شرکت دانش بنیان باید  طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده باشد.

حال با توجه به معیار هایی که بالا ذکر شد سطح فنی شرکت های دانش بنیان به دو دسته سطح یک و دو تقسیم بندی می شود. سطح یک، محصولات در حوزه فناوری‌های  برتر و باارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا هستند. سطح دو محصولات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و با پیچیدگی فنی کمتر نسبت به سطح یک  می باشند.

این شرکت ها به چند دسته تقسیم می شوند

نوپا نوع یک

شرکت‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح یک را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱ آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان) ساخته و ارایه نمایند، به‌صورت شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک تایید می‌شود.

نوپا نوع دو

شرکت‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح دو را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱ آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان) ساخته و ارائه نمایند، بصورت شرکت دانش بنیان نوپا نوع دو تایید می‌شود.

تولیدی نوع یک

حداقل ۲۵ درصد از درآمد عملیاتی سال مالی گذشته شرکت (که در اظهارنامه مالیاتی شرکت اظهار شده است)، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش‌بنیان مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۲ و حائز همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان) باشد.

تولیدی نوع دو یا صنعتی

با توجه به اهمیت رسوخ فناوری‌های برتر در شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، در صورت فعالیت در حوزه‌های فناوری برتر، با دارا بودن یکی از شرایط بندهای ۱ یا ۲ به صورت تولیدی نوع ۲ تایید می‌شوند . ۱: شرکت کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا ۲ را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته و ارائه نماید . ۲: شرکت مجری حداقل یک پروژه EPC (مهندسی، پیمانکاری و ساخت) باشد، مشروط به اینکه حداقل ۱۰ درصد از قیمت قراردادهای پروژه ناشی از بخش‌های حائز همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱) باشد.

 توجه داشته باشید شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا نوع دو و تولیدی نوع دو مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی‌باشند.

مزایای و همایت ها از دانش بنیان

یک از مزایای این دست از شرکت ها معافیت خدمات سربازی و یا کسری خدمت سربازی می باشد. فعالان در این حوضه می توانند معافیت خود را با پروژه‌های جایگزین  خدمت سربازی بگیرند و یا به صورت امریه دراین شرکت ها فعالیت کنند. تعدادی دیگر از این مزایا شامل موارد زیر می باشد:

  • معافیت‌های مالیاتی
  • مشاوره‌های مالیاتی و حسابداری شرکت
  • معافیت از حقوق گمرکی و عوارض
  • تسهیلات گمرگی
  • مشاوره گمرکی
  • معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها
  • بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی
  • امریه نظام وظیفه
  • پروژه‌های جایگزین خدمت سربازی
  • حمایت از حضور شرکت در نمایشگاه‌های خارجی
  • حمایت از حضور شرکت در مناقصات بین‌المللی
  • منتورینگ و مشاوره صادراتی
  • حمایت از ورود به بورس
  • ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی
  • مشاوره منابع انسانی
  • تسهیلات مالی
  • تسهیلات تامین محل کار
  • و…

ثبت شرکت دانش بنیان

پیش از شروع به ثبت شرکت دانش بنیان پیشنهاد می‌شود تا متقاضیان ابتدا به وبسایت http://www.daneshbonyan.ir مراجعه کنند و آیین نامه ها و قوانین مربوط به شرکتهای دانش بنیان را به خوبی مطالعه کنند. سپس در صورت واجد شرایط بودن در وبسایت سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان به آدرس http://www.reg.daneshbonyan.ir ثبت نام کنند. سپس متقاضیان بایستی به سایر مراحل ثبت شرکت بپردازند. که فرایند معمول ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.

با شرکت هوش مصنوعی ویرا سگال کارو همراه باشید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.