هوش مصنوعی و کامپیوتر کوانتومی

هوش مصنوعی و کامپیوتر کوانتومی

رایانه های سنتی بر اساس داده هایی کار می کنند که در یک سیستم باینری رمزگذاری شده اند. اساساً، هر بیت داده فقط به صورت صفر و یک نشان داده می شود و بیشتر از این دو حالت در این کامپیوتر ها امکان پذیز نیست از این رو ، به  این سیستم محاسبات باینری گفته می شود. با این حال ، نسل جدیدی از رایانه ها در افق ظاهر شده اند که رایانه کوانتومی نامیده می شود و سیستم های محاسباتی را فراتر از باینری معمولی می برد، به خصوص برای هوش مصنوعی.

کامپیوتر های کوانتومی چگونه کار می کنند و چرا برای هوش مصنوعی مناسب هستند ؟

به جای فقط صفر و یک ، محاسبات کوانتومی به بیت ها یا کیوبیت های کوانتوم بستگی دارد. محاسبات کوانتومی با اجازه دادن به اطلاعاتی که در کیوبیت ها رمزگذاری شده اند ، همزمان مرزهای محاسبات سنتی را می شکند. این پدیده که به عنوان superposition شناخته می شود ، قدرت محاسباتی بیشتری را از آنچه تصور می شد ، باز می کند. با وجود چنین پیش زمینه پیچیده ای ، استفاده از محاسبات کوانتومی در کجا بیشترین معنا را در زمینه های فعلی پیدا می کند و عملاً چه مزایایی دارد؟

یکی از نواحی که رایانه کوانتومی سودآورتر و امیدوار کننده تر است ، هوش مصنوعی است. همانطور که هوش مصنوعی در زمینه تجزیه و تحلیل مجموعه های داده بزرگ فعالیت می کند، حاشیه خطا و عدم دقت در روند یادگیری فضای قابل توجهی برای پیشرفت دارد و محاسبات کوانتومی به خوبی به ما امکان می دهد تا توانایی الگوریتم را برای یادگیری و تفسیر بهبود بخشیم.

دقیقاً چگونه محاسبات کوانتومی درهوش مصنوعی و به طور خاص ، در یادگیری ماشین کمک می کند؟ واقعیت این است که میزان کارآیی و موفقیت یادگیری ماشینی امروزی تا  حد زیادی به مجموعه داده ای که در اختیارش قرار گرفته بستگی دارد. اندازه مجموعه داده کیفیت نتایج را تعیین می کند ، بنابراین اگر اطلاعات کافی نباشد ، خروجی نیز امیدوار کننده نخواهد بود. با این وجود ، به لطف توانایی محاسبات کوانتومی برای فراتر رفتن از سیستم برنامه نویسی باینری سنتی ، امکان بزرگنمایی و غنی سازی مجموعه داده ها را از نظر حجم و تنوع امکان پذیر می سازد. با مجموعه داده های بهتر و عمیق تر ،و در نتیجه آموزش بهتر مدل های یادگیری ماشین ،  حل کردن مشکلات واقعی برای هوش صمنوعی و یادگیری ماشینی، امکان پذیر است.

 محاسبات کوانتومی در چه بخش های از هوش مصنوعی کارایی دارند؟

پیشرفت دیگری که کامپیوتر های جدید با محاسبات کوانتومی به هوش مصنوعی ارائه می دهد ، بهبود قابلیت های “پردازش زبان طبیعی” است که امکان درک و تجزیه و تحلیل عمیق تر داده های متنی را فراهم می کند. با محاسبات کوانتومی ، الگوریتم ها می توانند از محتوای داده های متنی آگاهی بیشتری کسب کنند. به عبارت دیگر ، دستگاه قادر خواهد بود معنای موجود در پشت داده ها را واقعاً درک کند و قادر است کل جملات و عبارات را به جای فقط کلمات تجزیه و تحلیل کند.

وقتی صحبت از تأثیر خاص صنعت می شود که محاسبات کوانتومی می توانند ایجاد کنند ، لیست مزایایی که معرفی می کند نیز طولانی است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک به خوبی امکان پذیر هستند. برخی از امیدوار کننده ترین پیشنهادات محاسبات کوانتومی در زمینه مراقبت های بهداشتی است. از آنجا که کامپیوتر های سنتی از نظر داده هایی که می توانند در اختیار داشته و تجزیه و تحلیل کنند ، محدود هستند، محاسبات کوانتومی برای گسترش اندازه و تنوع بسیار زیاد اجزای مختلف موجود برای تحقیق و مقایسه گام برمی دارد.

از آنجا که فرایند شبیه سازی و مقایسه اجزا اصلی مواد ابتکار توسعه دارو است ، محاسبات کوانتومی با اجازه دادن به شبیه سازی های آگاهانه و متنوع تر ، که برای آزمایش فعل و انفعالات بین داروها و مولکول های بدن انسان طراحی شده اند ، مرز تحقیقات پزشکی را تغییر خواهند داد. علاوه بر تحقیقات ، محاسبات کوانتومی می تواند ظرفیت های شناسایی الگو را بهبود بخشد ، مجموعه داده های بزرگتری ایجاد کند و دقت تصویر MRI را  نیز بهبود بخشد در نتیجه به متخصصان پزشکی اجازه می دهد زودتر بیماری را تشخیص دهند  و درمان کنند.

دیگر کاربرد های کامپیوتر کوانتومی

مشابه تشخیص در مراقبت های بهداشتی ، محاسبات کوانتومی قابلیت های جدیدی را در صنعت مالی باز می کند. به طور خاص ، کشف تقلب با استفاده از  تشخیص الگو انجام می شود.هوش مصنوعی با کمک کامپیوتر های کوانتومی و به لطف قدرت و ظرفیت بهبود یافته آنها می توانند به تشخیص تقلب در مراحل اولیه کمک کنند و سرعت تجزیه و تحلیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

فراتر از مراقبت های بهداشتی و مراودات مالی ، محاسبات کوانتومی همچنین باز تعریف جدیدی از شیوه های بازاریابی موجود در حال حاضر را فراهم می کند. با بزرگ شدن مجموعه داده های مصرف کننده و قابلیت تجزیه و تحلیل ، مارک ها و شرکت ها قادر خواهند بود سطح کاملا جدیدی از سفارشی سازی را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان و کاربران منفرد ارائه دهند. محاسبات کوانتومی امکان هدف قرار دادن مشتری در سطح بسیار دقیق تر را فراهم می کند ، و در حال توسعه کمپین های ارتباطی است که به طور دقیق نیازها و درخواست های مشتری را برآورده می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.