هوش مصنوعی و خود آگاهی (AI and self-conscious)

هوش مصنوعی و خود آگاهی (AI and self-conscious)

هوش مصنوعی و خود آگاهی (AI and self-conscious)

هنگامی که جهان علمی-تخیلی روباتهایی را معرفی می کند که مانند مردم به نظر می آیند و رفتار می کنند ، دیر یا زود ساکنان جهان با پرسش از خودآگاهی ربات مواجه می شوند. اگر یک ماشین ساخته شده باشد تا واقعا یک انسان را تقلید کند، “مغز” آن باید به اندازه کافی پیچیده باشد نه فقط برای پردازش اطلاعات ، بلکه برای رسیدن به انواع خاص تفکر انتزاعی که انسان را انسان می سازد. این شامل به رسمیت شناختن “خود” و جایگاه ما در جهان، شناخته شده به عنوان آگاهی است .
اما دقیقا چه چیزی می تواند “هوش” برای هوش مصنوعی (AI) در دنیای واقعی باشد، و اینکه AI چقدر برای رسیدن به این هدف نزدیک است ؟ 
فیلسوفان آگاهی را به عنوان یک احساس منحصر به فرد از خود به همراه آگاهی از آنچه که در اطراف شما اتفاق می افتد، شرح داده اند. و دانشمندان علوم انسانی ، از طریق تجزیه و تحلیل فعالیت مغز یک فرد خود را در مورد چگونگی محاسبه آگاهی از خود، به عنوان یکپارچه و تفسیر داده های حسی. ارائه کرده اند 
با این حال، اعمال این قوانین به AI، روی حیله و تزویر است. در برخی موارد، توانایی پردازش AI بر خلاف آنچه که در مغز انسان اتفاق می افتد، متفاوت نیست. سیستم های هوشمند پیشرفته از یک فرایند به نام یادگیری عمیق برای حل وظایف محاسباتی به سرعت استفاده می کنند، با استفاده از شبکه های الگوریتم های لایه ای که با یکدیگر برای حل مشکلات پیچیده تر ارتباط برقرار می کنند
این یک استراتژی بسیار شبیه به مغز خود ما است، که در آن سرعت اطلاعات در ارتباط بین نورون ها بسیار زیاد است. در یک شبکه عصبی، یادگیری عمیق، AI را قادر می سازد که خود را به عنوان شناسایی بیماری ، به دست آوردن یک بازی استراتژیک در برابر بهترین بازیکن انسانی در جهان، یا یک آهنگ پاپ را یاد بگیرد .
اما برای به دست آوردن این شاهکارها، هر شبکه عصبی همچنان بر برنامه نویس انسانی تکیه می کند که وظایف و انتخاب داده ها را برای یادگیری از آن متکی می کند . ادیات الکیند، استاد محاسبات علمی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان، به خبرگزاری Live Science گفت: “آگاهی برای AI به معنای آن است که شبکه های عصبی می توانند این انتخاب های اولیه را خودشان انجام دهند،”

الککت گفت: “ماشین ها هنگامی که به جای انجام کارهایی که برنامه ریزی شده اند شروع به تعیین اهداف خود می کنند و به این اهداف عمل می کنند، ، اهمیت می یابد.
“این متفاوت از خودمختاری است

سه مرحله آگاهی
محققان در یک مطالعه منتشر شده در ماه اکتبر گزارش دادند یکی از مشکلات این است که آگاهی در انسان به اندازه کافی تعریف نشده است، و اگر برنامه نویسی برای تکمیل چنین حالت ای در الگوریتم های AI غیرممکن باشد، مشکل می شود. 2017 در مجله Science .
دانشمندان سه سطح آگاهی انسان را بر اساس محاسباتی که در مغز اتفاق می افتد تعریف کردند. دانشمندان در این مطالعه نوشتند که اولین آنها، که “C0” نامگذاری شده اند، محاسباتی هستند که بدون دانش ما، مانند تشخیص چهره، اتفاق می افتد و بیشتر عملکردهای AI در این سطح است.
سطح دوم، “C1” شامل آگاهی به اصطلاح “جهانی” در مورد اطلاعات است – به عبارت دیگر، به طور فعال تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی مقادیر داده ها برای انتخاب آگاهانه و عمدی در پاسخ به شرایط خاص.
نویسندگان این تحقیق گزارش دادند که خودآگاهی در سطح سوم، “C2″، نشان داده می شود که افراد به اصلاح اشتباهات و بررسی ناشناخته ها می پردازند.
تا حدودی، برخی از انواع AI می توانند اقدامات خود را ارزیابی کنند و آنها را به صورت واکنشی تصحیح کنند – یک جزء سطح C2 آگاهی بشری. Elkind در ایمیل اظهار داشت، انتظار نمی رود که به زودی AI خود آگاهانه را ببینیم .
Elkind گفت: “درحالیکه ما دارای ماشین هایی هستیم که می توانند به طور خودکار کار کنند (ماشین های خود رانندگی، ربات هایی که می توانند زمین های ناشناخته ای را کشف کنند، و غیره)، ما خیلی دور از داشتن ماشین های آگاه هستیم.”