پردازش و یادگیری زبان طبیعی توسط ماشین ها چگونه است ؟

پردازش و یادگیری زبان طبیعی توسط ماشین ها چگونه است ؟

پردازش و یادگیری زبان طبیعی (NLP) زمینه مطالعه ای است که از سه رشته علوم کامپیوتر ، هوش مصنوعی و زبان شناسی محاسباتی تشکیل شده است. این رایانه را قادر می سازد تا به روشی هوشمندانه و مفید ، معیار را از زبان انسان ارزیابی ، درک و استخراج کند. با استفاده از NLP ، برنامه نویسان راه را برای سازماندهی و انجام وظایفی مانند خلاصه سازی خودکار،  ترجمه ، شناسایی شخص ، تجزیه و تحلیل احساسات ، تشخیص گفتار و تقسیم بندی موضوع ،هموار کرده اند. با استفادهاز پیشرفت های اخیر در دسترسی به داده ها و قدرت محاسباتی ، NLP بسیار بیشتر پیشرفت کرده است و به متخصصین امکان می دهد نتایج قابل توجهی در زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی ، مالی ، منابع انسانی و سایر موارد بدست آورند.

پردازش زبان و یادگیری طبیعی برای چه چیز هایی استفاده می شود؟

NLP تقریباً در هر صنعت کاربردهای متنوعی دارد. این فناوری توانایی مدیریت خودکار زبانهای طبیعی انسان مانند گفتار یا متن را دارد. همچنین می تواند به یک کارمند ادارات یا شرکت ها در انجام کارهای متعدد کمک کند و در نهایت باعث تقویت عملکرد کار می شود. بسیاری از توسعه دهندگان معمولاً از الگوریتم های NLP برای جمع آوری بلوک های متن برای برداشتن ایده های    ضروری و اصلی استفاده می کنند. ایجاد ربات های چت برای پرس و جو و پاسخ مناسب. تجزیه و تحلیل احساسات و کمک شناختی و موارد دیگر صورت می پذیرد. به عنوان مثال ، شرکت هایی مانند یاهو و گوگل از پردازش زبان طبیعی برای فیلتر کردن و طبقه بندی ایمیل ها و ارزیابی متن ایمیل هایی که از طریق سرورهای کاربران عبور می کند استفاده می کند و از ارسال هرزنامه ، حتی قبل از ورود به صندوق ورودی ایمیل جلوگیری می کند. اکثر اطلاعاتی که سازمان های اطلاعاتی اعم از خصوصی یا عمومی جمع آوری می کنند، متنی بدون ساختار ، از جمله مکالمات شبکه های اجتماعی ، نظرات در وب سایت ها ، گزارش های داستانی و سایر موارد است. دریافت بینش عملی از این داده ها می تواند چالش برانگیز باشد. 

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) در تلاش برای کاهش این نوع چالش ها ، برنامه کاوش و فیلتراسیون متن (DEFT) عمیق را ساخت. این برنامه با استفاده از NLP به طور خودکار اطلاعات مربوط به وابسطه را استخراج می کند و به تحلیلگران کمک می کند تا بینش های عملی را از آنها بدست آورند. هدف DEFT پرداختن به شکاف های باقی مانده توانایی مربوط به استنباط ، روابط علی و تشخیص ناهنجاری است.

پیشرفت ها در NPL

NPL توانایی ماشین ها را در تفسیر موثر متن ، گفتار و کلمات تقویت می کند. این امر باعث پیشرفت تجزیه و تحلیل داده ها ، کشف بدافزار و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی می شود. با تکامل چت بات های مجهز به هوش مصنوعی مانند الکسا ، سیری ، کورتانا و دستیار Google و غیره ، استفاده از پردازش زبان طبیعی بسیار زیاد شده است. پیشرفت های اخیر در کاربردهای این فناوری به طور قابل توجهی نحوه درک و یادگیری هوش مصنوعی از چیزهای پیرامون آن را تغییر داده است. یکی از مهمترین پیشرفتها در زمینه NLP استفاده از یادگیری انتقالی بود. Fast.ai’s ULMFiT Universal Language Model Fine Tuning مفهوم یادگیری انتقالی را به جامعه NLP معرفی کرد. طبق گفته این شرکت ، ULMFiT یک روش یادگیری انتقالی موثر است که می تواند برای هر کاری در NLP اعمال شود. در سال 2018 ، Google AI مدل جدیدی را برای NLP به نام BERT (نمایندگی های رمزگذار دو طرفه از ترانسفورماتورها) معرفی کرد. این مدل از مفهوم ترانسفورماتور و یادگیری انتقالی استفاده می کند و آموزش کامل دو طرفه ترانسفورماتور را انجام می دهد. 

بعلاوه ، در سال 2018 ، محققان دانشگاه کالج اطلاعات و علوم رایانه ای دانشگاه ماساچوست و Google AI Language ، (LISA) ، یک مدل شبکه عصبی خود-توجه به زبانشناسی را معرفی کردند. این امر یادگیری عمیق و فرم گرایی زبانی را با هم ادغام می کند ، بنابراین از تجزیه نحوی برای دستیابی به معنای دقیق ، به طور موثرتری استفاده می کند.به طور گسترده تر ، قدرت NLP در سال های آینده به تکامل ، درک و زمینه سازی داده هایی ادامه خواهد داد که می تواند منجر به سود بهتر یک تجارت شود.

9 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.